Preek op Paasmorgen 2022
bij Johannes 15 : 1 – 8 en Johannes 20 : 11-18
Ds. Trijnie Bouw, Protestantse Gemeente Zaltbommel
Gemeente van onze Heer Jezus Christus,
Het groenste groen.
De vrolijkste bloesem.
De liefste lammetjes.
De mooiste vogelzang.
De heerlijkste zonnestralen.
Ach, deze tijd!
De mooiste ochtenden.
Telkens een morgen als ooit die eerste,
zo vredig.
Maar met dat de dag vordert
ontkom je niet aan dat andere
dat totaal andere
de meest gruwelijke verhalen
de meest onthutsende beelden
iedere ochtend weer
een morgen
zo vol geweld.
Hoe is het mogelijk
dat mensen elkaar
dit aandoen?
Hoe kan het
dat de een de ander
het licht in de ogen niet gunt?
Hoe kan het
zo’n schril contrast
met de schoonheid van de natuur?
Nou, eerlijk gezegd
is er een verklaring te vinden
in diezelfde natuur.
Wie inzoomt, wie de tijd neemt
om heel goed te kijken
ontkomt er niet aan:
de vogels eten wormen
kleine eendjes worden door reigers opgevreten
jonge zwakke vogeltjes worden uit het nest gestoten -
in de natuur woedt voortdurend een strijd
want daar geldt het recht van de sterkte
daar is het eten of gegeten worden
de natuur is niet alleen prachtig,
de natuur is ook wreed
En in de natuur van de mensheid
huist wreedheid, heel veel wreedheid.
Niet dat ik geloof dat veel mensen
als brute en wrede sadisten geboren worden,
wel dat onderweg gewone mensen
tot ongekende wreedheid en bruutheid in staat raken.
Wie zijn eigen geschiedenis een beetje kent
van heksenvervolging tot slavernij
van het afslachten van inheemse bewoners
tot het ongebreideld wraak nemen op landverraders
van het martelen en vierendelen van ketters
tot het seksueel geweld achter zoveel voordeuren-
wie zijn eigen geschiedenis een beetje kent
mag en moet vandaag de dag ontzet en vooral diep verontwaardigd zijn
maar totale verbazing ?
Een dergelijk gedicht mag niet bestaan,
zei Ilja Leonard Pfeijffer,
nee, maar het bestáat! *)
Het onbestaanbare
het onuitstaanbare
het bestaat.
Is dit verhaal van de mensheid
deze kant van de mensheid
niet juist wat ons elk jaar weer
in de aanloop naar Pasen wordt verteld?
De keizer die als god wil zijn
De Judassen de Pilatussen
de meelopers, de onmachtigen,
de grote monden, de zwijgers,
dat alles leidt telkens opnieuw
tot
het kruisigen van de onschuld,
het willen vernietigen
van ware schoonheid
pure goedheid.
Als mensen hun natuur
zijn gang laten gaan
gebeuren er vreselijke dingen.
En precies daarom
moet er gesnoeid worden,
zegt Jezus.
Want als er niet gesnoeid wordt
komen er geen goede vruchten
dat weet elke tuinman,
dat weet deze tuinman.
Als er niet gesnoeid wordt
kan deze aarde
niet de wijngaard zijn
zoals deze bedoeld is.
Wie niet alleen zijn eigen geschiedenis
maar ook die van de Bijbel een beetje kent
weet dat dit een terugkerende oproep is.
Snoeien!
Weg met de aanbidding van de afgoden,
de aanbidding van natuurlijke machten
als zon en maan en sterren
vruchtbaarheid en potentie
kracht, rijkdom en aanzien.
Snoeien!
Weg met die slappe knieën
weg met eigenbelang
en alles wat opstaan tegen wie kwaad wil
in de weg staat.
Snoeien!
Weg met wat nieuw geweld voedingsbodem geeft:
simplistisch vijandsdenken
jezelf vrij pleiten
haat zaaien
wraak nemen.
Snoeien!
Weg met rechtvaardiging en sanctionering door christenen,
weg met recht praten van wat altijd krom blijven zal.
Snoeien! zegt Jezus.
En dat doet pijn,
dat kost soms ontzettend veel moeite.
Want het liefst zou je er op los slaan,
iedereen die jouw geliefden kwaad deed
het oor afslaan
en het liefst zijn kop.
Snoeien! zegt Jezus.
Dat doet pijn, dat kost ontzettend veel moeite.
Want het liefst
zou je je verstoppen
ogen en oren dicht
en je terugtrekken
op een onbewoond eiland
met iedere ochtend
zo’n morgen als ooit de eerste.
Snoeien! zegt Jezus.
Want zie, de mens.
Jezus is mens geworden.
Hij is wel goed, maar niet gek.
Hij weet wat de menselijke natuur is.
Hij ervaart aan den lijve waartoe die in staat is.
Hij draagt de last ervan
Hij gaat eraan onderdoor.
Zijn stem tot zwijgen gebracht.
‘’Maria!’’
ze schrikt
ze kijkt op
die stem
dat lijkt wel?
maar nee, dat kan niet
dat zou volkomen
tegen-natuurlijk zijn
het zal de tuinman wel zijn
verblind door tranen
kan ze niet helder zien
‘’Maria!’’
het is hem wél
niemand kan haar zo aanspreken
zo liefdevol
bij haar eigen naam
als hij
op die hele vroege ochtend van de opstanding
in de hof , in de tuin
was het vast een morgen als ooit die eerste
maar pas als Maria wordt aangesproken
gaan haar ogen open
ziet ze ook weer licht en leven
schoonheid en goedheid
En in geloof
zeggen we dat dát van belang is
voor ons allemaal
voor ieder mens
we zijn geroepen
we worden aangesproken
door het woord
door Iemand die ons roept
om op te staan en door te gaan
En wat vraagt die stem?
Heb God lief
en je naaste
als jezelf.
Zo simpel klinkt het,
en soms gaat het ook vanzelf,
maar in slechte of juist succesvolle tijden
is het hard werken
en gaat het tegen je natuur in.
Maar wie Jezus volgt
wie door zijn verhaal wordt aangesproken
of je jezelf nou gelovig noemt of niet
wil zich niet laten verblinden door tranen
wil zich niet laten verlammen door angst
wil zich niet laten drijven door wraak
wil zich kortom niet laten leiden
door wat zo menselijk, zo natuurlijk is,
maar niet leidt tot wat goed en mooi en waar is.
En wie Jezus volgt
wie door zijn verhaal wordt aangesproken
of je jezelf nou gelovig noemt of niet
die ontdekt dat je dat niet alleen hoeft te doen.
Maria was niet alleen.
Ze had haar mede leerlingen, vrienden en vriendinnen.
Jij bent niet alleen.
Je hebt je makkers, je vrienden en vriendinnen.
Wij zijn niet alleen.
Mensen gingen ons voor, mensen gaan ons voor,
en in geloof zeggen we
dat Jezus zelf ons voorgaat
jou ook bij je eigen naam roept
om op te staan
en mee te gaan
tot op de dag vandaag.
Hij is de opgestane, de Levende!
Daar kan ik me eerlijk gezegd
van nature bijzonder weinig bij voorstellen,
bij opstanding.
Het mooie is dat Jezus dat heel goed snapt.
Daarom gebruikt hij vaak beelden
beelden uit het dagelijks leven
en bij Johannes
beelden uit de natuur
om wat niet gezien kan worden
met het oog van het verstand
toch te zien
met het oog van het hart.
Jezus is als de wijnstok,
en wij zijn als de ranken.
Van buiten zie je het niet,
maar ze zijn absoluut verbonden
verbonden door een stroom van leven.
Zo stroomt er ook levendmakende kracht
van hem naar ons en weer terug.
En die kracht, die goddelijke kracht,
heet in geloof de Geest
de Geest van liefde, waarheid en vrede.
Van buiten zie je het niet
maar die Geest ís er wel,
verbindt ons met Jezus, met God
en met elkaar.
Zoals de wijnstok en de ranken.
Beelden uit de natuur
om ons te helpen
iets van het mysterie
van opstanding en nieuw leven
te begrijpen.
En niet alleen te begrijpen,
maar ook blij van te worden
hoop aan te ontlenen
kracht te krijgen
je niet laten verblinden:
want het goede en het schone
het juiste en het ware,
dat zit ook in de natuur
dat zit ook in onze natuur.
Zeker weten!
Het was een morgen als ooit de eerste
Met het groenste groen.
De vrolijkste bloesem.
De liefste lammetjes.
De mooiste vogelzang.
De heerlijkste zonnestralen.
Heel het leven lijkt te kloppen.
Met een stem die je roept
en noemt bij je naam:
wees niet bang
alles
alles komt goed!
Amen
*) dit gedicht werd in de dienst vooraf aan het kyrie gelezen,
het gaat als volgt:
Ik ken gedichten waarin witte zwanen
bij maneschijn het zwarte water minnen,
de vogels aan hun liefdesnest beginnen
en vlinders dansen tussen de platanen.
Vergeet de bloemen niet, het gras, klimop en
de rest van het poëtische tableau.
Ik ken gedichten waarin alles zo mooi rijmt,
dat heel het leven lijkt te kloppen.
Maar een gedicht waarin men maan bekrast
en hoop als vogels uit hun nesten schiet,
waarin elk lief als een gestorven zwaan
op straat ligt en waarin de vlinders vast-
gebonden en verkracht zijn, ken ik niet.
Een dergelijk gedicht mag niet bestaan.